MiG-29

Puolan Ilmavoimat on asettanut MiG-29 koneet esityslentokieltoon jonka vuoksi kone ei saavu Turkuun.

Elettiin kylmää sotaa 1986 kun länsimaiden katseet oli käännetty Kuopioon. Neuvostoliiton MiG-29 hävittäjät laskeutuivat laivuevierailulle Rissalan lentoasemalle. Paikalla oli satoja ulkomaisten “paikallislehtien” toimittajia. Tämä oli ensimmäinen kerta kun MiG-29 koneet esittäytyivät lännessä. Aikaisemmin koneesta oli vain suttuisia satelliittikuvia.

MiG-29 oli Neuvostoliiton vastaus USA:n F-16 koneille. Kummatkin edustivat uutta seuraavaa hävittäjäsukupolvea. F-16 koneesta tuli NATO:n päähävittäjä, samoin kuin MiG-29 koneista Varsovan liiton. MiG-29 lensi mm. Puolan, DDR:n, Tsekkoslovakian, Bulgarian ja Romanian Ilmavoimissa. MiG-29 palvelee edelleen Venäjän Ilmavoimia ja koneesta kehitetään jatkuvasi uusia versioita, aivan kuten F-16 koneesta.

Verivihollisesta NATO-hävittäjäksi.

Reilu kaksikymmentä vuotta sitten Puola ja Puolan Ilmavoimat olivat osa Varsovan liittoa ja jatkuvassa valmiudessa NATO:n hyökkäyksen varalta. Neuvostoliiton ja Varsovan liiton kaaduttua asiat etenivät nopeasti ja jo vuonna 1999 Puola oli NATO:n jäsen. Yksi asia on kuitenkin muuttumaton. Legendaarinen Mikojan-Gurevich MiG-29 palvelee edelleen Puolan Ilmavoimia, nyt vain osana NATO:a, rinta rinnan entisen perivihollisensa F-16 kanssa, joita Puolan Ilmavoimat myös käyttää.